Sheaffer Gift Collection Glossy Black, Chrome Cap

26/12/2013 09:10
 
Pero Sheaffer s nápadnou plastovou bílou tečkou evokující dýmky Dunhill na svém ocelovém klipsu mne zaujalo za vitrínou v jednom papírnictví v Lazarské ulici svým střízlivým a elegantním černo-stříbrným designem. Tenkrát jsem se k perům teprve oklikou vracel a ta tisícovka se mi zdála docela dost. Psal jsem tehdy perem Regal, které psalo asi jako má školní pera nebo hůř a já rozmýšlel jestli to opravdu stojí za to. No, co vám budu povídat, chodil jsem se na něj koukat několik dní po sobě, až jsem v jiném obchodě koupil za celkem rozumnou cenu levné pero Senator. Rozdíl proti peru Regal mě celkem konsternoval. Jakýpak asi bude rozdíl mezi Senatorem a několikrát dražším Sheafferem? Obzvlášť když jsem na Sheaffery četl jen samou chválu.
 
Ano, ještě týž večer jsem se dozvěděl, že rozdíl je patrně stejný jako mezi tím Senatorem a Regalem. Zkrátka asi dobře investované peníze. Z pera jsem byl nadšený. Ale co to? Během psaní delšího textu písmo bledne a Sheaffer přestává psát. Začíná znovu až po chvíli cvičení.Trochu nasraně a víc zvědavě pero rozbírám na prvočinitele a docházím k závěru že v konvertoru příliš klesá tlak protože se moc pomalu přisává vzduch. Beru modelářský skalpel a trochu rozšiřuju vzduchový kanálek. Bohužel to zcela nepomohlo a pero se po čase psaní "ucpe". Do té doby si na něj ovšem nemohu stěžovat a než jsem poznal lepší, byl jsem z něj u vytržení.
 
Sheaffer Gift Collection je z toho levnějšího, co tento výrobce nabízí. Podle toho také vypadá, značné spáry a "tupé" rytí. Ostatně, v USA už se nevyrábí. krabička je čínská a dle dostupných informací se větší část samotného pera vyrábí v Čechách, čemuž byly přizpůsoben i důraz na "kvalitu" a patřičně zvětšeny vůle kvůli notorické neschopnosti českých strojíren za rozumnou cenu dosáhnout snesitelných tolerancí.Zajímavé je zejména masivní víčko - vlastní kryt bude patrně pochromovaná mosaz, vršek nesoucí sponu je z oceli. Spona je k víčku připevněna netradičně - na kloubu s pružinkou, takže se neohýbá, ale vyklápí, eliminujíc tak možnost ohnutí se a následného neestetického odstávání od víčka.
 
Hrot mám ocelový. V této cenové relaci pochopitelně můžeme zapomenout na typické mohutné sheafferovské hroty jež tvoří integrální součást tělesa pera, avšak malý tento hrot také není. Je také z poměrně masivního materiálu, což je možná trochu na škodu neboť se vám během psaní příliš nepřizpůsobí. Psaní, přestože hladké, tak bude trochu připomínat jízdu v motokáře.
 
Sám sebe jsem dlouho přesědčoval, že se jedná o mé oblíbené pero. Je dostatečně masivní, abych se o něj nemusel příliš strachovat a zároveň celkem rozumně píše a je dostatečně reprezentativní. S nasazeným víčkem je do mé ruky akorát - neztrácí se v ní jako menší pera. Je spíše těžké, ale psaní s ním příliš neunavuje.
 
Na závěr si položím otázku: Koupil bych si další pero od tohoto výrobce? Odpověď: Asi ano. Chci vyzkoušet ten legendární velký "integrální" hrot, ale nikdy už si nekoupím Sheaffera, který nebyl vyroben v USA,